Reisverslag via Italië naar Epirus en Lefkas

Via Ancona naar Igoumenitsa en via Syvota naar Parga

Tekst en foto's: Jorgos en Wendy Nikolidakis

We hebben in Griekenland inmiddels al veel gezien. Meestal gaan we, ongeacht welk seizoen, met het vliegtuig naar Griekenland. Soms rijden we ook met de auto naar Italië en steken met de boot over naar Griekenland. Vanaf de Italiaanse havenplaatsen Venetië, Ancona, Bari of Brindisi gaan bijna dagelijks boten naar Igoumenitsa (Epirus), Patras (Peloponessos). Sommige van deze boten maken een stop bij eiland Corfu.

Wanneer we met het hele gezin met het vliegtuig gaan, dan blijven wij maximaal drie weken in Griekenland. Wanneer we echter met de auto naar Griekenland gaan, dan blijven we vaak wel vijf weken. Wanneer je langer kunt blijven en op je gemak gaat rondreizen, dan pas leer je Griekenland echt goed kennen is onze ervaring. Zo hebben we ook eens vijf weken rondgereisd en hebben inderdaad veel van Griekenland geproefd en ontdekt. Onze reis duurde uiteindelijk 37 dagen en terwijl we dachten Griekenland zeer goed te kennen, heb ik gemerkt dat Griekenland nog veel meer te bieden heeft.

Tijdens deze rondreis hebben wij gefilmd, meer dan vier duizend foto’s gemaakt en veel verslagen geschreven. We hebben de eilanden Lefkas, Hydra, Spetses en Skiathos bezocht en op het vasteland Epirus (de Zagoria-streek, Parga en Syvota), Thessalië (Meteora en Pilion), Athene en Peloponessos (Olympia, Epidavros, Mycene en Nafplion). Wij zijn in veel streken geweest waar vaak bijna geen Nederlanders en Belgen te bekennen waren, het onontdekte Griekenland. Wij zijn op toeristische plekken geweest, waar de Grieken in de grote meerderheid waren en waar bijna geen buitenlandse toeristen waren.

Foto's Epirus

Klokketoren Aristi - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids Schitterend Parga in Epirus foto 29 - Foto van De Griekse Gids De bekende brug met 3 bogen bij Kipi foto 2 - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids Schitterend Parga in Epirus foto 38 - Foto van De Griekse Gids Ergens tussen Syvota (Sivota) en Parga in Epirus foto 6 - Foto van De Griekse Gids Winkeltje in Vikos dorp - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids Schitterend Parga in Epirus foto 25 - Foto van De Griekse Gids Wetland of Kalodiki (Epirus) foto 1 - Foto van De Griekse Gids Ergens in centraal Zagori foto 1 - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids Het mooie traditionele dorp Ano Pedina foto22 - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids Vlinder op bloem Vikos kloof foto 3 - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids Ergens tussen Syvota (Sivota) en Parga in Epirus foto 1 - Foto van De Griekse Gids Sivota (Syvota) Epirus | Griekenland | De Griekse Gids - foto 042 - Foto van De Griekse Gids Sivota (Syvota) Epirus | Griekenland | De Griekse Gids - foto 057 - Foto van De Griekse Gids Sivota (Syvota) Epirus | Griekenland | De Griekse Gids - foto 013 - Foto van De Griekse Gids

méér foto's van Epirus»

Onze trip begon feitelijk in Ancona (Italië - 1470 km vanaf Utrecht) waar we de boot namen en de volgende ochtend, 14 uur later (je slaapt op de boot) stapten we in Igoumenitsa uit, de hoofdstad van de provincie Thesprotia in Epirus. Zo’n boottocht is heerlijk, lekker ontspannend, een goede voorbereiding op wat er zal volgen. Voor de kinderen is het een “happening” want er is een zwembad, een bioscoop en een spelletjeshal aan boord, ze vinden het fantastisch. Op de boot zijn verschillende cafetaria's, restaurants, snackbars en winkeltjes, ook de volwassenen zullen zich geen seconde vervelen. En wat dacht je ervan, om heerlijk op het dek van het schip in het zonnetje te zitten?

De volgende dag, heel vroeg in de ochtend, kwamen we in Igoumenitsa aan. We maakten ons klaar voor onze eerste vakantiedag in Griekenland, wat een vreugde! Ons eindstation die dag zou het eiland Lefkas worden. Vanaf Igoumenitsa  reden we zuidwaarts naar het plaatsje Syvota dat ongeveer 23 km van Igoumenitsa ligt (half uurtje rijden). Syvota is een zeer populair haventje waar veel zeilboten aanmeren. Het was halfacht in de ochtend, we hebben voor het ontbijt lekkere verse broodjes bij de bakker gekocht om ze daarna aan de haven van Syvota op te eten. We zagen inderdaad honderden zeilboten en een brede boulevard waar overal restaurants en cafés waren. Luxe zeilboten meren in de marine van Syvota aan en het is duidelijk een bestemming waar rijke mensen graag komen, maar ook mensen die van eilandhoppen houden. De omgeving van Syvota is adembenemend mooi, het ligt in het midden van een groene omgeving waar de bomen en de groene struiken tot aan de zandstranden van de kleine baaien komen. De eilandjes die dicht aan de kust bij Syvota liggen zijn prachtig en het turquoise zeewater doet aan de mooiste ansichtkaarten denken.

We zijn hier anderhalf uur gebleven. Onze volgende stopplaats was het populaire Parga dat 26 kilometer ten zuiden van Syvota ligt. De weg die van Syvota naar Parga gaat is zeer goed, maar heeft wel veel bochten. Onderweg kwamen we langs mooie baaien. Hier zijn ook veel campings, dus mocht je willen kamperen dan is deze streek uitermate geschikt. Vooraf aan onze reis hadden we vaak lovende woorden over Parga gehoord. Bij aankomst begrepen wij ook onmiddellijk waarom.

Parga is een schilderachtig stadje dat op de berghellingen van een baai ligt. De veelkleurige huisjes met daarvoor de zee zijn prachtig om naar te kijken. Parga is gezellig en de stranden rond Parga zijn zeer mooi en goed georganiseerd. Er zijn hier zowel kiezelstranden als zandstranden. Het leuke haventje met terrasjes sprak ons erg aan. Parga heeft op ons een zeer positieve indruk gemaakt en hier zullen we in de toekomst zeker voor een wat langere periode terugkomen. Op een terras tegenover het eilandje aan de baai van Parga, bestelden we onze eerste heerlijke Griekse frappé. Wat een genot!

Na Parga reden we vervolgens door naar Lefkas. We hadden vooraf een hotel in het populaire plaatsje Nidri gereserveerd. Nydri ligt precies 100 km Parga. Weer kwamen we op de route prachtige natuurgebieden tegen en prachtige berggebieden. Bij Preveza reden we door de tunnel onder de zee, die Epirus met Centraal Griekenland verbindt. Hier ligt namelijk het beschermd natuurgebied van de baai van Amvrakikos.  Vanaf hier is Lefkas nog maar 25 kilometer. Wat vele mensen niet weten dat het eiland Lefkas met het vaste land van Griekenland verbonden is door middel van een smalle landstrook en een bewegende brug. De bewegende brug gaat meerdere keren per uur open en dicht om zeilboten door te laten. Een half uurtje later waren we bij Nidri, onze eindbestemming voor zeven dagen.

Op Lefkas hebben we een heerlijke tijd gehad. Hoe ons verblijf op Lefkas is verlopen en wat voor routes wij op Lefkas hebben gemaakt, kan je op www.eilandlefkas.nl lezen.

Foto's Epirus

Het mooie traditionele dorp Ano Pedina foto13 - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids
Agia Paraskevi klooster Vikos kloof foto 2 - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids
Schitterend Parga in Epirus foto 34 - Foto van De Griekse Gids
Vikos kloof vanuit Vikos foto 6 - Zagori Epirus - Foto van De Griekse Gids

méér foto's van Griekenland»

Reis van Lefkas naar het Zagoria-gebied
Ons volgende reisplan was om vanaf Lefkas dwars door Epirus naar het natuurgebied Zagoria te rijden. We wilden naar het schilderachtige dorpje Ano Pedina, waar de Nederlandse Rita samen met haar man Yannis het Hotel Porfyron runt. Rita hadden we op de Vakantiebeurs in Utrecht ontmoet. Daarnaast was hun hotel in het programma van Herman den Blijker “Herrie in hotel” geweest en we vonden het erg interessant hier naartoe te gaan.

We laadden de bagage weer in de auto en reden vanaf Nidri via Lefkas-stad naar Preveza en vanaf Preveza richting de stad Ioannina, waarna we het prachtige natuurgebied Zagoria betraden. De afstand van Lefkas-stad tot Ano Pedina is 167 kilometer, maar je hebt hiervoor ruim drie uur nodig. De route is buitengewoon prachtig, de natuur is schitterend, de wegen zijn heel goed. In Ano Pedina, hebben we genoten van de prachtige natuur en het gastvrije onthaal van Rita en Yiannis.

Karakteristiek, rustig, smaakvol, aristocratisch, kleinschalig, met oog voor schoonheid en vooral met veel liefde, zo zou ik hotel Porfyron willen omschrijven. Dit hotel ligt in het indrukwekkend mooie natuurgebied Zagoria, in Epirus, Griekenland in het schilderachtige dorpje Ano Pedina, dat ligt op 1000 m. hoogte. Door veel gasten wordt het hotel ook wel 'het rode huis'Ě genoemd, Porfyron betekent namelijk purper in het Grieks en uitleg hierover is bij het zien van de foto niet nodig. Twee nachten hebben wij doorgebracht in het rode huis, bij de gastvrije eigenaren Rita (Nederlandse) en Yiannis (Griek).

Kaart vanaf Italië naar Epirus

Kaart Noordwest Macedonie
De route naar Epirus

Het Zagoria dorp Ano Pedina is goed te bereiken met de auto, de wegen zijn in het gebied prima. Wij zijn met de auto vanaf Lefkas via de stad Ioannina naar Ano Pedina gereden. Overigens is het dorp ook te bereiken met het vliegtuig, via Preveza (Vliegveld Aktion) en vervolgens met huurauto. De kinderen hadden zich al verheugd op het feit dat we misschien wel bruine beren of wolven in het wild zouden spotten, want die leven in dit ongerepte en ruige berggebied (de Pindus) nog in het wild en het is Rita tweemaal overkomen dat ze (letterlijk) een beer op de weg tegenkwam, die overigens geen vlieg kwaad deed. Ook is er weleens een groep wolven aan de rand van het dorp gesignaleerd en door hun gehuil werden de honden in het dorp onrustig, maar verder richtten zij geen schade aan. Ja, deze verhalen gaan erin als pap bij de kinderen, maar helaas hielden de bruine beren en wolven zich de dagen dat wij er waren even schuil, maar om bruine koeien, wilde paarden en kuddes geiten hebben we regelmatig met een boogje heengereden. Rita vertelde ons dat zij met hun hotel de mensen vooral rust willen bieden. Dat lukt ze prima. In de mooie tuin, die met veel zorg door Yiannis is aangelegd, compleet met schommelbank kan je heerlijk tot rust komen, evenals in een van de acht kamers, die elk een naam hebben gekregen van een beroemde bergtop in Griekenland en die zijn gerenoveerd en ingericht met authentieke materialen en meubels.

Rita heeft zich toegelegd op het maken van heerlijke eigen producten. Zo maakt zij o.a. zelf cake, brood, vele soorten jam, marmelade, likeur, rode wijn en kruidenthee. Wij zijn de Vikos kloof gaan bekijken, deze kloof is een van de diepste kloven ter wereld en op sommige stukken zijn de wanden zelfs het steilst van de wereld.  Het uitzicht naar de kloof is indrukwekkend. Het hele gebied rond de Vikos kloof is prachtig en zeer imposant, eigenlijk niet te omschrijven in woorden, dit is iets dat je zelf moet zien. Ook Herman den Blijker, kwam met zijn tv programma 'Herrie in het Hotel'Ě naar Porfyron, via dit programma was ons dit hotel trouwens opgevallen en toen wij Rita op de vakantiebeurs tegenkwamen was de reservering snel gemaakt. Wil je Griekenland eens op een ander manier beleven, van de niet toeristische kant, tot rust komen in de natuur, culinair in de watten gelegd worden door Yiannis en Rita? Kom dan ook eens naar Ano Pedina en logeer in het rode huis, je zult er echt geen spijt van krijgen.

Kaart route Epirus-Thessalië

Kaart route epirus-Thessalie
Route Lefkas-Epirus-Thessalië

In Zagoria hebben we veel rondgetoerd en waanzinnig mooie dorpen gezien. Papingo, Monodendri, Dilofo, Kipi, Tsepelovo, allemaal stijlvolle dorpjes. Helaas hebben we niet alle dorpen kunnen zien, want we hadden niet genoeg tijd. Wat is de natuur hier imponerend! Indrukwekkende kloven, wegen met ontzettend veel haarspeldbochten te midden van schitterende bossen en schilderachtige dorpen.

De Zagorochoria zijn dorpen die zo in een sprookje zouden passen. De met steen gebouwde huisje met hun stenen daken, de geplaveide steegjes, soms smal en soms wat breder, de rivieren, je vraagt je bijna af: “Is dit Griekenland?”. En dan de Vikos kloof, de diepste kloof ter wereld! We verbleven hier twee nachten, eigenlijk veel te kort, we zullen hier zeker terug komen. Twee dagen later namen we afscheid van Yannis en Rita en reden richting Thessalië en Meteora. Vanaf Ano Pedina reden we richting de grootste stad van de streek, Ioannina en vanaf daar gingen we over de autosnelweg richting Kalambaka en Meteora.

Meer informatie over Epirus vindt u op:
www.grieksegids.nl/epirus/
en op www.grieksegids.be/epirus/
Bekijk ons filmpje over Noordwest macedonie op: www.grieksegids.nl/epirus/epirus-film.php